Слово в Неділю про митаря і фарисея
Храм Божий – дім Отця Небесного – дім молитви. До нього
скликає Він дітей своїх, щоб у молитовному спілкуванні вони більш гостро
відчули Його близькість, Його любов, щоб тепло Батьківських настанов і їх силу
понесли з собою у труднощі людського життя. Всіх Він бачить, світло Його
Євангельської Істини освітлює тих, що зібралися, аж до останніх глибин. Так
було в часі земного життя Спасителя, коли фарисей і митар молилися у
величезному Єрусалимському храмі, так і тепер бачить Господь нас з вами, що
стоїмо перед Ним у молитві, так буде завжди, до останніх днів світу.
Але сьогодні Євангельська притча говорить про молитву тільки
двох богомольців. Фарисей і митар. Чому саме вони звернули на себе увагу
Всевидячого Ока? Чим вирізнились? Здавалося б, між ними немає нічого спільного.
Один стоїть у перших рядах молільників, перший, як праведник, також і у думках
людей; інший зупинився біля дверей храму, як останній перед Богом, і в очах
оточуючих він – неймовірний грішник. Фарисей підносить погляд догори з
молитвою: «Боже! Дякую Тобі, що я не такий, як інші люди»; митар дивиться на
підніжжя ніг своїх і, вдаряючи себе в груди, шепоче: «Боже, милостивий будь
мені, грішнику».
Дві молитви, спрямовані до Бога, - два стани душі, два
способи життя. Обидві людини в храмі, обидві з молитвою на устах, але чи обох
покрила милість Божа і Його благовоління? І чуємо ми голос Божий: «Бо кожний,
хто виноситься, буде принижений, а хто принижується, - вивищений».
Безумствує на молитві, стоячи перед Богом в храмі, фарисей,
- «не такий, як інші люди» (Лк. 18, 11). У цих коротких словах вилилась, відкрилась
його душа у всій повноті і у всій дріб’язковості; тут і самовдоволення, і
любування собою, нехтування та докір іншим, вивищення над усіма. В ці хвилини,
стоячи перед святилищем він забув Бога, який любить праведників і милує
грішників, який знає наші таємниці, а отже єдиний має владу судити. Забув, що
один – суд людський, інший – суд Божий. Чи не достойніше було б йому,
поглянувши в своє серце, прошепотіти до Господа: «Від провин таємних очисть
мене і від гордості відгороди слугу Твого». Але самозакоханий, самовдоволений
фарисей не промовляє цих слів. Адже він – не як інші люди, не як той митар, не
злочинець, не перелюбник. Більше того, за праведність – «пощу двічі на тиждень,
з усіх моїх прибутків даю десятину» - Бог ще й за заслуги повинен його
винагородити. Бог йому повинен.
А біля дверей храму, від чоловіка, що не сміє піднести очей
від землі, чує Бог безмовне: «Боже, милостивий будь мені, грішнику». Так
коротко, але з таким розкаянням серця! А «серцем сокрушеним і смиренним Бог не
погордить». Молитва прийнята, грішника оправдано.
Перед дверима Великого Посту Церква нагадує нам про дорогу
Христову, дорогу спасіння, - про смирення і покаяння. «Я бо прийшов закликати
не праведників, але грішників до покаяння».
І ми з вами, дорогі мої, у храмі Божому. Слава Богу! Але
подивімось у глибину своєї душі у світлі сьогоднішнього Євангелія. Даймо собі
відповідь на питання – хто ми? Що говорить про кожного з нас Господь?
Сьогоднішня Євангельська розповідь коротка, але дуже
змістовна. І не випадково звучить сьогодні для нас це Слово Боже. Небезпека
впасти у фарисейський стан самовдоволення, самовивищення, осудження та докору
іншим підстерігає кожного. Лише істинним праведникам чужі такі спокуси, але й
вони суворо стоять на сторожі своєї душі, щоб не проник у неї ворог роду
людського. У нас же, що перебуваємо в щоденних клопотах, непомітно можуть з’явитися
ці почуття і погляди, які відводять з дороги спасіння.
Безумовно, у нас є добрі, істинно християнські якості. Ми
любимо Божий храм, стараємося кожне свято вшанувати молитвою на Службі Божій,
але при згадці тих, що забули про храм чи не заворушиться в душі самовдоволена думка:
«Слава Богу, що я не такий, як інші люди»? Ми втішаємося молитвою, але буваємо
образливі, дратівливі, занадто цікаві, славолюбні, буваємо нестримані у їжі,
необережні в словах. Ми працелюбні, але скупі і байдужі до нужди ближнього, а
якщо й творимо милостиню, то при цьому не зберігаємо чистоту серця. І варто
побачити свій моральний стан, і злякатися побаченого, тоді серце наше неодмінно
закричить митаревими словами: «Боже, милостивий будь мені грішному».
Ми ж частіше є задоволені проявом свого зовнішнього
благочестя. І фарисейське: «Слава Богу, що я не такий, як інші люди» навіть
якщо не є нашою молитвою, але все ж потайки приживається у глибині душі,
підсолоджуючи життя самовдоволенням.
Але побіймося і тіні помислу «Слава Богу, що я не такий, як
інші люди». Самоцінування – страшне для душі. Для душі загибель – оцінювати інших,
порівнюючи з собою. В той самий час усе, що є добре в нас, втрачає перед Богом
всяку цінність і гідність, і стає здобутком ворожої гордині. Але яким чином
одночасно у нашому серці приживаються ці обидві молитви? Борються в душах наших
митар і фарисей, борються з перемінним успіхом. І настільки треба бути уважним,
щоб не заволоділа у нас молитва, що не отримала оправдання від Господа. А слова
Господа: «…кожний, хто виноситься, буде принижений, а хто принижується, -
вивищений» не дадуть нам забути, що усе істинне християнське життя позначене і
пронизане смиренням і любов’ю. Щоб вберегти себе від фарисейського вивищування
перед іншими, треба правдиво вдивлятися у свою душу. Через самолюбство,
властиве людині, ми добре бачимо в собі хороші якості, але одночасно ми сліпі і
поблажливі до своїх недоліків. Не знаючи по-справжньому самих себе, ми вважаємо
себе кращими за інших. Але варто лише почати вдивлятися у свою совість, у своє
серце у світлі Євангельських істин, як ми зробимо для себе важливе відкриття,
що ми не тільки не кращі, але й багато в чому гірші за багатьох інших.
Праведники Божі, виконавши все, що їм було наказано,
називали себе добровільними рабами, боялися і подумати про свої переваги.
Апостол Павло говорив про себе: «Я перший з грішників». Апостол Петро до кінця
своїх днів оплакував гріх, у який впав. Святі слідкували за кожним порухом
серця, за кожною думкою, осуджували себе навіть за помисли, вважаючи їх за вже
вчинений гріх. Чи ж нам не бути суворими до себе, коли наші думки зайняті лише
земним, серце обтяжене світськими пристрастями?
Щоб визволитися від гріха самоцінування та зарозумілості,
треба порівнювати своє життя не з подібними до себе, а з тими, хто досягнув
досконалості. Багато таких же, як і ми, людей, перемогли в собі гріх,
викорінили всі гріховні пристрасті, приготували себе як мешкання для Духа
Святого. Але й вони до кінця життя носили на устах і в серці молитву: «Боже,
милостивий будь мені, грішному». І ми, грішні, справедливо вклоняємося перед ними.
Намагаймося ж порівняти їх чисте, сповнене добрих діл життя, зі своїм життям.
От хтось в душі задоволений своїм мирним та поступливим характером, але що є
наша поступливість у порівнянні зі смиренням преподобного Сергія? Будучи
ігуменом монастиря, він не погордував заробити собі на хліб насущний, найнявшись
побудувати келію одному з монахів. І дякував Богові, коли той розрахувався зі
своїм духовним отцем, давши йому за працю кошик запліснявілих сухарів.
Ми цінуємо свої молитовні правила, а якщо інколи помолимося
більше, ніж зазвичай, то вже зараховуємо собі це у подвиг. Але яким малим і
нікчемним він буде навіть у наших очах, якщо ми згадаємо преподобних, які
ночами стояли, бесідуючи з Богом і не помічаючи часу?
Згадаймо преподобного Серафима Саровського і його
тисячоденне стояння на камені у молитовному подвизі.
Ми пересилили якусь одну надокучливу пристрасть, позбавилися
тієї чи іншої гріховної звички, а в душі вже готове заворушитися
самовдоволення. Але згадаймо святих, борців, які перемогли всі пристрасті.
Переживши всі спокуси і вистоявши у чеснотах, вони зберегли головне, -
смирення, чистоту любові. А у нас, якщо придивимося до себе уважніше, чеснота
зберігається до першої спокуси. Як же ж не взивати до Господа голосом митаря «Боже,
милостивий будь мені, грішному»?
А якщо подивимось вище збору святих, якщо відкриється перед
нашим поглядом Хрест з Божественним Страждальцем на ньому і співстраждаючу Йому
Матір, що стоїть поряд, то серце і ум наш пізнають дорогу за Христом і Його
Пречистою Матір’ю, і залишиться у серці нашому назавжди неустанні молитва: «Боже,
милостивий будь мені, грішному».
Митар – грішник і Фарисей – уявний праведник, вони обоє
пригадують нам: «Не надійтесь на свою праведність, але всю надію свого спасіння
покладіть на безмежне Боже милосердя, кличучи – Боже, милостивий будь мені,
грішному»! А по закінченню земної мандрівки, перед дверима вічності для людини
буде важливою і потрібною лише одна молитва: «Боже, милостивий будь мені,
грішному!». Амінь.
Архимандрит Йоан (Крєстьянкін)
Немає коментарів:
Дописати коментар